• کانال اوقاف استان زنجان در بله
  • کانال اوقاف استان زنجان در ایتا
لوگوی اوقاف

اخبار برگزیده

جمعه25فروردين1402

11:56

178

اجرای نیات واقفین

اجرای نیت موقوفه 111 ساله «کشورخانم» در ایجرود زنجان

111 سال پیش بانو کشورخانم فرزند حسینقلی خان 4 شعیر از روستای احمدکندی زنجان را وقف برگزاری مجالس تعزیه داری اهل بیت(ع) کرد و اکنون نیت او در ماه رمضان هر سال اجرا می شود

111 سال پیش بانو کشورخانم فرزند حسینقلی خان 4 شعیر از روستای احمدکندی زنجان را وقف برگزاری مجالس تعزیه داری اهل بیت(ع) کرد و اکنون نیت او در ماه رمضان هر سال اجرا می شود

محمد خدایی مسئول دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان ایجرود زنجان در گفتگو با روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: 
بانوی واقف مرحومه کشور خانم ملقب به «سلطان خانم» دختر حاکم زنجان حسین قلی خان سردار، دراواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی بود.
این بانوی نیک اندیش  111 سال پیش در تاریخ 1333 قمری 4 شعیر از 96 شعیر روستای احمد کندی ایجرود را که ملک ششدانگ وی بود وقف انجام مراسمات تعزیه داری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در ماه رمضان و محرم هر سال در محل مسجد جمیله خانم زنجان قرار داد. 
مسئول دفتر نمایندگی ایجرود در ادامه گفت: با توجه به درصد بسیار کم وقف از کل ملک روستا و دریافت اجارات اندک از روستاییان  باید مقدار درآمد موقوفه کفاف انجام مراسم را بدهد که اکنون چندسال است که بطور مستمر نیت این بانوی ارجمند را اجرا می کنیم و حتی در صورت عدم کفاف هزینه آن را از سایر منابع تامین می کنیم تا نیت اجرا شود.

اداره اوقاف موظف است موقوفات را حفظ کرده و مقدمات درآمد زایی  موقوفات قابل درآمد دار شدن را فراهم نموده تا از محل عوائد ،  نیات موقوفات بصورت امینانه و مستمر اجرا شود.
به همین منظور شب های قدر امسال از محل درآمد  موقوفه کشورخانم  در شهرستان ایجرود  نسبت به برگزاری مراسم عزاداری در شبهای احیا در مسجد جمیله خانم زنجان که مد نظر واقف محترم بود اقدام شد و تعداد 50 نفر عزادار اطعام شده و هزینه برگزاری منبر و روضه خوانی و پذیرایی  پرداخت شد.
در این مراسم از روستاییان اهل روستای احمدکندی نیز دعوت بعمل آمد که خود نیز در این مراسم شرکت نموده و ضمن بهره مندی از اجر معنوی ، بعینه شاهد اجرای نیات از محل اجارات پرداخت شده توسط خود باشند.

خدایی در پایان گفت: 162 موقوفه و 6 امامزاده  در شهرستان ایجرود وجود دارد که بیش از 90 مورد آن مسجد و حسینیه و مکان مذهبی است و موقوفات این شهرستان که عمدتا اراضی زراعی است  سال گذشته بیش از 200 میلیون تومان درآمد داشتند که بیش از 50 درصد آن صرف اجرای نیات وقفین و بقیه نیز صرف هزینه های نگهداری و امورات جاری  و باقیمانده نیز برای سرمایه گذاری آینده و ارتقای موقوفات در حساب خود موقوفه ذخیره می شود.


بیش از 70 درصد نیات واقفین ارجمند در زنجان با موضوعات عزاداری اهل بیت و اطعام عزادران است که اوقاف استان زنجان همه ساله  درامدهای موقوفات با این نیات را در همین موارد صرف و خرج می کند.

تصاویر

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر

آخرین اخبار

بيشتر

اخبار

بيشتر

پیوندها

بيشتر
  • تعداد بازديد اين صفحه: 23185
  • تعداد بازديد اين صفحه در امروز: 26
  • تعداد کل بازديد کنندگان سايت: 7626575
  • تعداد کل بازديد کنندگان سایت در امروز : 4540